Efter förra sommarens ”coronastiltje” har vi märkt ett ökat intresse för våra tjänster.
För att ge dig en uppfattning om vad vi kan hjälpa till med beskriver vi några olika typer av uppdrag som vi genomfört sommaren 21
- En engelsman som drabbats av de nya tullreglerna som EU utträdet innebar måste ta hem sin i Sverige köpta båt. Vi bemannade med 4 Gubbar och seglade ner båten ca 500 nm till södra Danmark på 5 dagar. Båten vi seglade var en Arcona 430. Innan segling inspekterade vi båten åt ägaren eftersom den legat på land i 2 år. Lite vindfattigt blev det så motorn fick jobba men så är det ju på transportseglingar när det finns en tidsbegränsning.
- Ett par från stockholmstrakten hade köpt en ny större 40 fot segelbåt. De var inte speciellt båt eller sjövana och undrade om vi kunde följa med på deras första segling från Svinninge till Sandhamn. Förutom att följa med som viceskipper ville de också få lite utbildning och instruktion. Vi utförde uppdraget med en gubbe och avslutade med att förtöja båten väl i Sandhamn på kvällen.
- En västeråsare köpte en 46 fots motorbåt i Göteborgstrakten och skulle ta hem den till Västerås. Tanken var att han skulle gå genom Göta Kanal men på grund av muddringsarbete i Göta Älv blev han tvungen att gå runt kusten. Ägaren kände att han behövde stöd för resan över så mycket öppet vatten och kontaktade oss. Vi bemannade med 2 gubbar och körde de ca 500 M över ett till början lugnt hav men som slutade med en kuling i nosen upp utefter ostkusten som blev rätt skvalpig och blöt. I det här uppdraget ville ju ägaren åka med och eftersom han hade den rätta nautiska kompetensen för att köra båten var det han som var den ansvarige skepparen trots att vi framförde båten.
- Så blev det en resa åt andra hållet. Ett Göteborgspar vill ha sin nyköpta båt hemtagen från Stockholm till Göteborg De hade köpt en begagnad Arcona 370 och då de var egenföretagare hade de inte tid att ta hem båten i september. Vi bemannade med 4 man för tanken var att segla non stop runt kusten. Tyvärr kom den första höstblåsten just den veckan och inför utsikten att kryssa i 15-18 m/s över Hanöbukten valde vi att gå genom Göta Kanal. Vi valde ett Expressalternativ som innebar att en slussvaktmästare for parallellt med oss med bil och då tog sträckan Mem till Sjötorp bara 3 dagar. När vi hörde vindnoteringarna från Hanöbukten kändes det bra att vara på Kanalen och lagom till Väneröverfarten som är nästan 100 M fick vi sträck och ca 7 m/s.
Sista biten över Vänern. På väg in mot Vänersborg
Känner du igen dig i någon av de här situationerna? Eller kanske har du något annat behov inför sommarseglingarna 2022. Då är det bara att du hör av dig till oss så får vi prata om hur vi kan lösa det på bästa sätt